در حال بارگذاری فایل ...
اپ پارس کاتالیزوردسترسی آسان‌تر

تعمیر کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور

قطعه ی کاتالیزور یا کاتالیست بر روی سیلندر خودرو نصب می‌شود و خودروی 6 سیلندر، دارای 2عدد کاتالیزور می‌باشد. کارکرد اصلی این قطعه به این صورت است که هنگام احتراق سوخت، آلاینده های پرخطر ناشی از احتراق سوخت همچون کربن مونوکسید، هیدروکربن های سوخت ناقص در دود را به آلاینده های کم خطر  و بی خطری همچون کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌کند و به محیط باز میگرداند.

در بسیاری از کشورها استفاده از خودروی بدون کاتالیزور ممنوع می‌باشد. و در ایران استفاده از این قطعه از سال 1382 توسط شرکت‌های خودرو سازی اجباری شد. امروزه اهمیت این قطعه به حدی ست که در صورت رد شدن در تست آلایندگی، امکان دریافت معاینه فنی وجود ندارد.

در حقیقت کاتالیزور وظیفه کنترل کردن میزان آلایندگی اتومبیل را بر عهده دارد و درست کار کردن این قطقه تاثیر به سزایی در میزان آلایندگی گازهای خروجی خودرو می گذارد. هنگامی که سوخت به طور کامل نمی سوزد، کربن منواکسید و هیدروکربن تولید می شود که منجر به آلوده شدن هوا می شوند. گازهای خروجی از اگزوز به همراه هوا از روی کاتالیزور می گذرند. این گازها طی انجام واکنش های شیمیایی و تجزیه که به دلیل وجود کاتالیزور به وقوع می پیوندد، به ترتیب به کربن دی اکسید و بخار آب تبدیل می شوند. به علت صدمه ی قابل توجهی که در صورت حذف این قطعه به محیط زیست وارد می شود، در بسیاری از نقاط جهان، رانندگی بدون کاتالیزور جریمه دارد.

اجزای کاتالیزور خودرو

 

کاتالیزور دارای سه قسمت است. هسته کاتالیزور، لایه اکسیدی و ماده کاتالیزور.

هسته کاتالیزور: در وسط کاتالیست واقع شده و جنس آن، سرامیک مونولیتی است و معمولا ساختار لانه زنبوری دارد.

لایه اکسیدی: این بخش وظیفه نگهداری و حفاظت از ماده کاتالیست که از فلزات گران ساخته شده را دارد. جنس لایه اکسیدی معمولا از اکسید آلومینیوم، دی اکسید تیتانیوم، دی اکسید سیلیکون و یا ترکیب آلومینا و سیلیکا است.

ماده کاتالیزور: این ماده اصلی ترین بخش کاتالیزور است و از فلزات گرانبها مانند پالادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم و آلیاژهای آنها استفاده می شود. این ترکیبات گرانبها نقش مهمی در حفظ کاتالیزور دارند و منجر به استفاده طولانی مدت و با کارایی بالا می شوند.

انواع کاتالیزور خودرو

 

کاتالیزورها را طبق یک نوع دسته بندی میتوان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

کاتالیزور دوطرفه یا دوگانه: این نوع کاتالیزور، در آن واحد دارای دو وظیفه است. با کمک اکسیداسیون، گاز کربن مونواکسید را به کربن دی اکسید تبدیل می کند. همزمان سوخت ناتمام را به کربن دی اکسید و آب تبدیل می کند.از این کاتالیزور در موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می شود.

کاتالیزور سه گانه: این نوع کاتالیزور، آلاینده های هیدروکربن و کربن مونواکسید را اکسید کرده و اکسید نیتروژن رابه نیتروژن، آب و کربن دی اکسید تبدیل می کند. سه وظیفه ی آن شامل تبدیل اکسید نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن، اکسیداسیون کربن مونواکسید به کربن دی اکسید و اکسیداسیون هیدورکربن های نسوز به کربن دی اکسید و آب است.

عوامل موثر در خراب شدن و تعمیر کاتالیزور

 

شاید برایتان سوال باشد که در چه شرایطی و به چه دلیلی کاتالیزور دچار خرابی میشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم عوامل متعددی در خرابی کاتالیزور موثرند، اگر به هر کدام از این موارد توجه نشود می‌تواند به مرور زمان با تعمیر کاتالیزور مشکل آن برطرف نشود و به تعویض قطعه کاتالیزور نیاز باشد. اگر شاهد علائم ذکر شده در خودروی خود بودید حتما به متخصص این حوزه مراجعه نمایید. هر یک از عوامل زیر میتواند در خراب شدن و بروز مشکل در کاتالیزور مؤثر باشد:

 

وارد شدن ضربه به بدنه کاتالیزور  

 

لازم است بدانید کاتالیزور یک قطعه کاملاً حساس و آسیب پذیر است که ضربه خوردن به بدنه آن میتواند باعث ایجاد شکستگی در بدنه این قطعه و یا اختلال در شبکه اسفنجی داخل آن شود. به عبارت دیگر اصلی ترین قطعه درون کاتالیزور، شبکه داخلی آن است که در واقع گازهای ورودی را فیلتر میکند. بروز شکستگی و به هم ریختگی در شبکه اسفنجی شرایطی را ایجاد میکند که کاتالیزور عملکرد اصلی خود را نداشته باشد و نتواند به درستی گازهای ورودی را آنالیز، تفکیک و بهینه سازی کند. به این صورت کاتالیزور کارایی لازم را ندارد و باید نسبت به تعمیر کاتالیزور ماشین اقدام شود.

 

بالا رفتن دمای کاتالیزور

 

افزایش دمای کاتالیزور یکی دیگر از دلایلی است که در عملکرد کاتالیزور اختلال ایجاد میکند و باعث افت کارایی آن میشود. داغ شدن کاتالیزور، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله این دلایل میتوان به اختلال در موتور خودرو یا واشر سرسیلندر اشاره کرد. اگر کاتالیزور بیش از اندازه داغ شود، نمیتواند به درستی گازهای ورودی را شناسایی کند و در نهایت در بهینه سازی آنها کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل در صورتی که با داغ شدن موتور، خرابی و یا اختلال در موتور مواجه شدید، لازم است هر چه سریعتر خودرو را به یکی از تعمیرگاه های مجاز نشان دهید تا اگر مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شود و کاتالیزور دچار مشکل نشود.

 

ناخالصی موجود در سوخت مصرفی

 

یکی دیگر از عواملی که میتواند دلیل خرابی کاتالیزور باشد، وجود ناخالصی های مجاز در سوخت مصرفی خودرو است. واقعیت این است که کاتالیزور برای تشخیص تعداد مشخصی از گازها طراحی شده است. به عبارت دیگر سنسورها و بخش های داخلی کاتالیزور هر خودرو نسبت به گازهای خاصی حساس است. در صورتی که مواد ناخالص و غیر قابل شناسایی برای کاتالیزور وارد خودرو شود، کاتالیزور در شناسایی گازهای ورودی دچار اختلالات شدید شده و توانایی شناخت، آنالیز و تفکیک گازها را نخواهد داشت. همچنین این وضعیت به مرور دچار خرابی کاتالیزور میشود و کارایی و اثربخشی خود را از دست میدهد. در نتیجه شما مجبور به تعمیر کاتالیزور ماشین خواهید شد.

 

خرابی واشر سرسیلندر

 

واشرسرسیلندر در ارتباط مستقیم با کاتالیزور است. به این معنی که اگر اختلالی در واشر سر سیلندر رخ دهد، به طور مستقیم روی عملکرد کاتالیزور اثر خواهد داشت. اگر واشرسرسیلندر خراب شود، روغن به همراه بخار آب و سایر گازهای غیرقابل شناسایی برای کاتالیزور وارد این قطعه میشوند. به همین دلیل کاتالیزور توانایی تفکیک گازها را از یکدیگر نخواهد داشت. همین موضوع منجر به خراب شدن کاتالیزور و افت کارایی آن میشود.

لذا اگر با وضعیت خرابی واشر سرسیلندر مواجه شدید، به سرعت نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. تا مشکل این قطعه به کاتالیزور سرایت نکند. فراموش نکنید. که اگر مشکل واشر سرسیلندر و کاتالیزور جدی شود، ممکن است منجر به تعویض یک یا هر دو قطعه شود.

 

وجود نقص در سیستم احتراق خودرو

 

محفظه احتراق خودرو، یکی دیگر از قسمت هایی است که ارتباط مستقیم با کاتالیزور دارد. از این رو اگر با مشکل جرقه زدن و احتراق خودرو مواجه هستید؛ لازم است در اولین فرصت مشکل را شناسایی و برطرف نمایید. چرا که در صورت احتراق ناقص، گازها به صورت نیم سوخته و یا خام وارد کاتالیزور میشوند. همین موضوع باعث میشود که مواد خام درون کاتالیزور جرقه بزند و آتش بگیرد. این اتفاق به خودی خود بسیار خطرناک است و میتواند به بخش های دیگر خودرو از جمله موتور آسیب جدی برساند و حتی برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد. بنابراین توصیه میشود در صورت مشاهده و یا احساس مشکل در بخش احتراق حتما این رفع این موضوع را با یک تکنسین حرفه ای پیگیری نمایید.  

 

وجود سرب بیش از اندازه در بنزین

 

در بنزین مصرفی خودرو مقدار مشخصی سرب وجود دارد. اگر مقدار سرب موجود در بنزین، بیشتر از حد مجاز شود، کاتالیزور را با مشکل مواجه میکند. چرا که کاتالیزور گازهای خاصی را تا حد مشخصی شناسایی میکند. اگر مواد ورودی از با حد نرمال فاصله داشته باشند، عملکرد کاتالیزور با مشکل مواجه میشود.

 

استفاده از اکتان بوستر (مکمل انژکتور)

 

به طور کلی استفاده از مکمل انژکتور یا همان اکتان بوستر برای سلامت کاتالیزور مناسب نیست. در صورتی که از این مکمل به طور مداوم استفاده نمایید، کاتالیزور در بلند مدت دچار مشکل جدی میشود. تا حدی که ممکن است حتی قابل تعمیر نباشد و مجبور به تعویض کاتالیزور خودرو شوید. از این رو پیشنهاد میشود به جای استفاده از مکمل انژکتور، از خدمات شستشوی کاتالیزور استفاده کنید. شستشوی کاتالیزور باعث میشود گرفتگی های شبکه اسفنجی از بین برود و رسوب هایی که منجر به افت کارایی کاتالیزور شده، از محفظه این قطعه پاکسازی شود و کاتالیزور بتواند عملکرد اولیه خود را بازیابد.

 

استفاده از سوخت بدون کیفیت

 

اگر برای تامین انرژی مورد نیاز خودروی خود از سوخت های کم کیفیت و یا بی کیفیت استفاده میکنید، باید بدانید که مواد موجود در سوخت های بی کیفیت، به مرور زمان مسیر فیلترهای موجود در کاتالیزور را مسدود میکند و کارایی کاتالیزور را کاهش میدهد. با بسته شدن فیلترهای شبکه اسفنجی، کاتالیزور نمیتواند به درستی گازهای ورودی را آنالیز و تفکیک نماید، به این ترتیب کارایی اولیه را نخواهد داشت و مجبور به تعمیر و یا حتی تعویض کاتالیزرو خواهید شد.

 

ترکیب آلاینده‌های خروجی

 

در صورتی که گازهای ورودی به کاتالیزور با هم ترکیب شوند و ترکیبات جدیدی بسازند که برای کاتالیزور قابل شناسایی نباشد، عملکرد کاتالیزور افت میکند و دچار خرابی میشود. ورود گازهای مختلف و ترکیب شدن آنها با یکدیگر میتواند نتیجه اختلال در موتور و یا خرابی واشرسرسیلندر یا سایر قطعاتی است که به طور مستقیم با کاتالیزور در ارتباط هستند. از این رو به رانندگان عزیز توصیه میشود که هر شش ماه یکبار برای چکاپ خودرو مراجعه نمایند تا در صورت خرابی، مشکل به سرعت شناسایی و رفع شود.

 

بسته شدن مسیر کاتالیزور

 

کاتلیزرو درون خود قطعاتی از جنس سرامیک دارد که به کمک آنها گازهای مضر را شناسایی، آنالیز و تفکیک میکند. با مرور زمان مسیر این فیلترها دچار رسوب و گرفتگی میشود. وجود رسوب در فیلترهای کاتالیزور کارایی آن را تا حد زیادی کاهش میدهد. از این رو لازم است چند مدت یکبار کاتالیزرو سرویس شود و فرآیند شستشوی کاتالیزور اجرا شود تا رسوبات از مسیر فیلترهای کاتالیزور پاکسازی شوند و کاتالیزور کارایی اولیه را باز یابد.

 

مسدود شدن مسیر اگزوز

 

مسیر اگزوز در واقع آخرین خروجی برای خارج شدن گازها از خودرو است. واضح است که در صورت مسدود شدن مسیر اگزوز، امکان خروج گازها از خودرو وجود ندارد. عوامل مختلفی ممکن است در بسته شدن یا اختلال در مسیر اگزوز تاثیر داشته باشند، عبور از جاده ها پر دست انداز و جا به جا شدن اگزوز از جای اصلی خود، میتواند یکی از مهمترین عوامل باشد.

مواردی که به آنها اشاره کردیم، اصلی ترین عوامل بروز خرابی در کاتالیزور بنز هستند. از این رو توصیه میشود هر چند وقت یکبار برای چکاپ و در صورت نیاز سرویس قطعات داخلی خودرو به ویژه موتور، واشر سرسیلندر و کاتالیزور، اقدام نمایید.

نشانه های خرابی کاتالیزور چیست؟

 

کاتالیزور یکی از قطعات بسیار مهم خودرو است که اثربخشی زیادی در پاکسازی هوا دارد. این قطعه طول عمر بالایی دارد و در صورت استفاده صحیح، رسیدگی و سرویس به موقع و در نهایت شستشو و رفع رسوبات، تا مدت ها وظیفه خود را به درستی انجام میدهد. اما از آن جایی که هر قطعه طول عمر و تاریخ انقضای مشخصی دارد، این قطعه نیز ممکن است دچار اختلال، خرابی و افت کارایی شود. در چنین شرایطی شما نشانه هایی را مشاهده میکنید که این نشانه ها خبر از خرابی کاتالیزور میدهند. شاید برایتان سوال باشد که مهمترین نشانه های خرابی کاتالیزور چیست و در چه صورت باید برای تعمیر کاتالیزور اقدام کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم چنانچه با یک یا چند مورد از نشانه هایی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، مواجه شدید، به سرعت خودروی خود را برای عیب یابی و رفع مشکل به یکی از تعمیرگاه های مجاز ببرید. و اما نشانه های خرابی کاتالیزور عبارتند از:

  • افت شدید در شتاب خودرو در سرعت های بالا

در صورتی که در سرعت های بالا؛ خودروی شما با افت شدید در شتاب مواجه میشود، کاتالیزور در وضعیت مناسبی نیست. به عبارت دیگر اگر کاتالیزور خودرو به شکل درستی کار نکند، اتومبیل آنقدر که باید کشش ندارد. این موضوع میتواند نتیجه بسته بودن مسیرهای فیلتر کاتالیزور و یا فیلترهای اگزوز باشد. در مجموع خودرو قدرت کافی به ویژه در سرعت و شتاب بالا را ندارد و دچار افت شتاب میشود.

  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو

هنگامی که کاتالیزور دچار خرابی شده باشد، خودرو دچار افت شتاب میشود و قدرت و کشش کافی را ندارد، از این رو با مصرف بنزین بیشتر، نیروی مورد نیاز خود را تامین میکند. به طوری که در یک بازه زمانی با افزایش مصرف ناگهانی خودرو مواجه خواهید شد.

  • وجود نقص در استارت زدن و روشن شدن ماشین

اگر در دور موتور بالا و در زمان استارت زدن، صدای ضربه یا تکان به گوش شما میرسد، باید به سلامت کاتالیزور شک کنید. چرا که صدای ضربه شبیه سنگ ریزه، زمانی به گوش میرسد که سلول های داخلی شبکه اسفنجی دچار خرابی و بهم ریختگی میشوند. به عبارت دیگر سلول ها تجزیه میشوند و ذرات آنها به دیواره های کاتالیزور برخورد میکند و صدایی شبیه سنگ ریزه یا شن به گوش شما میرسد. در صورت شنیدن چنین صدایی، به سرعت نسبت به تعمیر کاتالیزور اقدام نمایید.

  • روشن شدن چراغ چک یا اخطار خودرو

اگر به خودروی خود سیستم رایانه ای یا همان دیاگ را وصا کنید، هر گونه خطایی از جمله اختلال در موتور، واشر سرسیلندر و یا کاتالیزور را نشان میدهد. از آن جایی که چراغ اخطار خودرو برای اکثر اختلالات روشن میشود، برای اینکه متوجه شوید که آیا خطا به طور دقیق از این قطعه است یا خیر، باید از اسکنر استفاده نمایید.

  • منفی شدن تست آلایندگی هوای خودرو

تست آلایندگی خودرو یکی دیگر از منابعی است که از طریق آن میتوانید به خرابی کاتالیزور پی ببرید. اگر تست آلایندگی خودرو منفی شود، یعنی کاتالیزور شما عملکرد مناسبی در جلوگیری از آلوده شدن هوا ندارد و مانند خودروهایی که کاتالیزور ندارند، هوا را آلوده میکند. در این صورت باید برای شستشو، تعمیر و یا تعویض کاتالیزور اقدام نمایید.

  • اشکال در خروج گازهایی که از صداخفه‌کن اگزوز می‌آیند

اگر کف دست خود را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیزور آن سالم است بگذارید، متوجه خواهید شد که جریان گاز خروجی از اگزوز، کمی لرزش یا نوسان دارد. دلیل این لرزش این است که دریچه های خروجی اگزوز به نوبت کار میکنند. اگر گازهای خروجی دارای لرزش یا موج نیستند، نشان میدهد که فیلترهای خروجی کاتالیزور مسدود شده است  

  • پیچیدن بوی بد (شبیه تخم مرغ گندیده) در خودرو

استشمام بویی شبیه تخم مرغ گندیده در خودرو نیز میتواند نشانه خرابی و ایراد در کاتالیزور بی ام و باشد. پیچیدن این بوی نامطبوع، به واسطه گوگرد موجود در بنزین در هنگام احتراق است. به عبارت دیگر اگر کاتالیزور کار خود را به درستی انجام دهد، سولفید هیدروژن موجود در گازهای خروجی خودرو به دی اکسید سولفور و بخار آب تبدیل میشود که یک گاز بی خطر برای محیط زیست و بی بو است. اما اگر کاتالیزرو عملکرد صحیحی نداشته باشد و دچار خرابی شده باشد، گوگرد موجود در بنزین به طور ناقص میسوزد و بوی گندیدگی در فضای اتاق خودرو پخش میشود.

مواردی که به آنها اشاره کردیم؛ شایع ترین و متداول ترین نشانه های خرابی کاتالیزور بنز است. در صورت مواجه شدن با هریک از علائم فوق باید خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز برسانید تا به لحاظ فنی بررسی و عیب یابی شود.  فراموش نکنید که کاتالیزور ماشین یک شبه خراب نمیشود و معمولاً قبل از خراب شدن کامل، نشانه هایی مبنی بر افت کارایی مشاهده خواهید نمود. اگر این نشانه ها را جدی بگیرید، میتوانید به موقع کاتالیزور را تعمیر نموده و جلوی خسارت های بیشتر را بگیرید.

از آنجا که کاتالیزور، نقش مهم و حساسی در خودرو ایفا می کند، کارایی آن، دائما توسط ecu کنترل می شود تا در صورت بروز مشکل سریعا به راننده اطلاع داده شود تا برای تعمیر کاتالیزور اقدام کند.

در شرایطی که هریک از علائم فوق را مشاهده کردید، در اسرع زمان اتومبیل خود را به مراکز تعمیر کاتالیزور ببرید تا عیب یابی شود و متخصص بنا بر صلاحدید، اقدام به تعویض و یا تعمیر کاتالیزور کند. 

عمر مفید مبدل کاتالیزور چقدر است؟

 

عمر مفید این مبدل چیزی بین 80000 الی 120000 کیلومتر می باشد. در صورتی که پس از این زمان، قطعه تعویض نشود، نرخ آلایندگی حدود 5 برابر افزایش می یابد. به طور کلی، سرویس منظم و در صورت نیاز تعمیر کاتالیزور، نقش موثری در افزایش طول عمر قطعه دارد.

 در مکان هایی که میزان آلودگی هوا بالا است و سوخت از کیفیت بالایی برخوردار نیست، باید در فواصل زمانی کوتاه تری اقدام به سرویس کاتالیزور کرد.

چه زمانی اقدام به تعمیر کاتالیزور کنیم؟

 

هنگام بروز مشکل و خرابی در کاتالیزور ابتدا باید عیب یابی و سپس اقدام به تعمیر کاتالیزور کرد و یا قطعه را عوض کرد چرا که در صورتیکه عامل بروز مشکل رفع نشود، عوض کردن کاتالیزور به تنهایی دردی را دوا نمی کند و پس از گذشت مدت زمانی دوباره در اثر وجود عامل بروز مشکل، قطعه جدید نیز دچار مشکل خواهد شد.

ویدیو تعمیر کاتالیزور در تعمیرگاه تخصصی پارس کاتالیزور

شست و شوی کاتالیزور

 

برای افزایش طول عمر کاتالیزور و بهره وری بیشتر آن و کاهش نیاز به تعمیر کاتالیزور، شست و شوی کاتالیزور توصیه می شود. در صورت گرفتگی شبکه کاتالیزور، دود نمی تواند از اگزوز خودرو بیرون برود و هوا به میزان کافی داخل موتور نمی شود. شست و شوی کاتالیزور، رسوباتی که در شکبه زنبوری کاتالیزور رخنه کرده است را پاک می کند و راه روزنه باز می شود. در نتیجه دود موتور بدون مشکل خارج می شود و تصفیه می گردد. از طرفی هوای کافی نیز وارد می شود. اما هنگام شست و شو باید نهایت دقت را به عمل آورد زیرا در صورتی که با دقت انجام نشود ممکن است حتی منجر به ایجار ایراد در سایر بخش های ماشین شود.

مرکز شستشوی کاتالیزور در تهران

در صورت مراجعه به متخصصین و مراکز معتبر، این اشخاص با استفاده از محلول مخصوص شست و شوی کاتالیزور، این قطعه را بدون آسیب به سایر قسمت های ماشین تمیز می کنند.

تعمیر کاتالیزور در تهران

 

در صورتی که کاتالیزور خودرو شما دچار مشکل شود برای تعمیر کاتالیزور و یا تعویض آن به مراکز معتبر مراجعه کنید. مرکز ما با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و افراد حاذق و ماهر، بخش های مختلف کاتالیزور را بررسی می کند و خدمات مطلوب و با کیفیت به شما ارائه می دهد. 

تعویض کاتالیزور

 

معمولا عمر مفید کاتالیزور ها از شروع به کار تا نیاز به تعویض آن، 3 الی 4 سال است. این زمان به طور تقریبی معادل 80 هزار تا 100 هزار کیلومتر رانندگی می‌باشد. در کشورهای اروپایی تا زمانی که خودرو گارانتی دارد، تعمیر کاتالیزور به صورت رایگان صورت می‌پذیرد، همچنین تعویض کاتالیزور به دلیل اهمیت کاهش آلاینده‌های هوا، به طور رایگان انجام می‌شود.

هزینه تعمیر و تعویض کاتالیزور 

 

تا چند سال قبل که ضرورت اهمیت محیط زیست و آلودگی هوا تا این حد احساس نمی‌شد، قطعه‌ی کاتالیزور در خودروها استفاده نمی‌شد. با گذشت زمان، وجود این قطعه ضرورت پیدا کرد، امروزه این موضوع تا حدی اهمیت یافته که تردد خودرو بدون کارکرد صحیح کاتالیزور امکان پذیر نمیباشد.

به طور معمول هزینه تعمیر و شستشوی کاتالیزور از هزینه‌ی تعویض آن کمتر است، اما در هر صورت نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در کشورهای اروپایی، به دلیل اهمیت کاهش آلاینده‎‌های هوا، تعویض کاتالیزور به صورت رایگان انجام می‌شود.

عوامل متعددی در هزینه تعویض کاتالیزور موثر است، با توجه به تعداد سیلندرهای خودرو تعداد کاتالیزورها متغیر است. به ازای هر سه سیلندر، یک کاتالیزور نصب می‌شود و خودروی شش سیلندر دارای دو کاتالیزور می‌باشد.

از دیگر عوامل موثر در هزینه تعویض کاتالیزور می‌توان به مدل خودرو اشاره نمود، طبیعی‌ست کاتالیزور ماشین‌های BMW و بنز، هزینه‌ی بیشتری نسبت به خودروهای هیوندای دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، ارائه خدمات تعویض توسط نیروی متخصص یا مبتدی در هزینه موثر است.

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودروی ما سالم است؟

 

اگر میخواهید از سالم بودن کاتالیزور خودروی خود مطمئن شوید، میبایست یک سری آزمون ها را انجام دهید تا از صحت این قطعه در خودرو اطمینان حاصل نمایید. در ادامه این تست ها را به که به راحتی میتوانید انجام دهید، به شما آموزش میدهیم:

 

بررسی قسمت بیرونی مبدل کاتالیست

 

اولین قسمتی که باید بررسی کنید، بدنه خارجی کاتالیزور است. بدون اینکه کاتالیزور را از خودرو جدا نمایید، بدنه خارجی آن را کنترل کنید، وجود هر گونه شکستگی، فرو رفتگی، خراش و آسیب دیدگی نشانه خراب بودن کاتالیزور است. بسته به شدت خرابی باید کاتالیزور را تعمیر یا تعوض نمایید. اگر بدنه بیرونی کاتالیزور سالم باشد، نمیتوانید نتیجه بگیرید که کاتالیزور قطعاً سالم است یا خراب. برای بررسی بیشتر باید به سراغ بخش های دیگر بروید.  

 

خارج‌کردن مبدل و بررسی همه قسمت‌های آن

 

اگر با بررسی قسمت های بیرونی کاتالیزور به نتیجه خاصی نرسیدید، لازم است این قطعه را با احتیاط از خودرو خارج نمایید و بخش های داخلی به ویژه شبکه اسفنجی آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر شبکه اسفنجی که به آن لانه زنبوری هم گفته میشود به درستی کار کند، کاتالیزور سالم است و مشکلی ندارد. اما اگر این شبکه دچار رسوب، گرفتگی و یا در حالت بدتر به هم ریختگی شده باشد، نیاز است که کاتالیزور را تعمیر، سرویس، شستشو و یا تعویض نمایید. به یاد داشته باشید که کاتالیزور و فرم شبکه اسفنجی در اتومبیل های مختلف کمی با هم تفاوت دارد. از این رو پیشنهاد میشود باز کردن کاتالیزور را به یک فرد متخصص و تکنسین کاربلد بسپارید.

 

فشار گازهای خروجی را بررسی کنید

 

آخرین راهی که به شما پیشنهاد میکنیم؛ سنجش فشار گازهای خروجی از خودرو است. برای این کار به یک دستگاه فشار سنج نیاز دارید. این دستگاه فشار گازهایی که از بخش اگزوز خودرو خارج میشوند را اندازه گیری میکند. اگر این فشارها در حد نرمال مشخص شده روی دستگاه باشند، کاتالیزور خودروی شما سالم است و در غیر این صورت مبدل کاتالیزور دچار خرابی و اختلال شده است. لازم به ذکر است که حد نرمال برای خودروهای مختلف متفاوت است.

میزان فشار گازهای خروجی را بررسی کنید. برای این کار به دستگاه فشارسنج لازم است. فشارسنج میزان فشار گازهایی را که از اگزوز خارج می‌شوند اندازه می‌گیرد. اگر این فشار بالاتر از حد نرمال باشد، مبدل کاتالیست خراب شده است. البته این حد نرمال ممکن است برای خودروهای مختلف متفاوت باشد.

جمع بندی و سخن پایانی

 

در این مطلب درباره تعمیر کاتالیزور با شما صحبت کردیم. دلایل خرابی کاتالیزور را برای شما توضیح دادیم و لیستی از نشانه های خرابی کاتالیزور را در اختیار شما قرار دادیم. همچنین زمان تعمیر و تعویض کاتالیزور را به شما یادآوری کردیم و نحوه شستشوی کاتالیزور را برای شما توضیح دادیم. درباره هزینه تعمیر و تعویض کاتالیزور و عوامل اثر گذار بر هزینه صحبت کردیم و در نهایت راهکارهایی برای تشخیص سالم یا معیوب بودن کاتالیزور به شما معرفی کردیم. امیدواریم خواندن این محتوا اطلاعات ارزشمندی را درباره تعمیر کاتالیزور ماشین در اختیار شما قرار داده باشد. همچنین در صورتی که به خدمات تعمیر و شستشوی کاتالیزور نیاز دارید، میتوانید با شماره 09126981518 تماس بگیرید و ضمن دریافت مشاوره رایگان از خدمات شرکت پارس کاتالیزور بهرمند شوید.

سایر خدمات پارس کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور هیوندای
تعمیر کاتالیزور کیا 
تعمیر کاتالیزور بنز
تعمیر کاتالیزور بی ام و
تعمیر کاتالیزور در تهران
تعمیر کاتالیزور لیفان
تعمیر کاتالیزور ال نود
تعمیر کاتالیزور پژو 405

آدرس: یادگارامام جنوب، بلوار تیموری، بعداز چهارراه تیموری نبش پارک لطف علی خانی پلاک 195تعمیرگاه پارس
شماره تماس:
۰۹۱۲۶۹۸۱۵۱۸
شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
یک‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
دوشنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
سه‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
چهارشنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
پنج‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
جمعه
۰۹:۳۰ - ۱۴:۳۰
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پارس کاتالیزور می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین